top of page

רפואה פונקציונלית

מאת רון יפה, CFMP, .D.N נטורופת ומטפל מוסמך ברפואה פונקציונלית, רכז ומרצה ראשי קורס התזונה המתקדמת בבית הספר הישראלי להומאופתי ותזונה


בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה דרמטית במספר הסובלים ממחלות כרוניות.


בארה"ב לבדה מעל 50% מהאמריקאים סובלים ממחלות כרוניות וההוצאות הכלכליות על בריאות ורפואה רק הולכות וגדלות וגורמות לעומס כלכלי על המערכת.


למרות הקדמה והתפתחות המדע והטכנולוגיה, איננו רואים ירידה בתחלואה הכרונית. אם בעבר פחתו המחלות בעקבות התפתחות האנטיביוטיקה והכירורגיה, כיום עולות וצצות מחלות חדשות. 


בין המחלות הכרוניות ששכיחותן הולכת ועולה, נמצאות גם המחלות האוטואימוניות שכוללות כיום קרוב ל - 100 מחלות שונות. 


מחלה אוטואימונית מוגדרת כמחלה שבה המערכת החיסונית תוקפת איבר או מערכת אחרת בגופנו.


לרפואה הקונבנציונאלית אין כיום שום דרך לטפל במחלות אלו פרט לשימוש בתרופות לדיכוי המערכת החיסונית, על תופעות הלוואי המצערות שיש להן. 


רוב האנשים פונים לרופא כאשר הם סובלים מבעיה רפואית כלשהי המציקה להם. במרבית המקרים, כשהבעיה היא כרונית, כגון פיברומיאלגיה, תסמונת המעי הרגיש, סוכרת, דלקת מפרקים, עייפות כרונית ועוד, הרופא ייתן להם תרופה לדיכוי התסמינים - את התרופה יש ליטול לאורך שנים.


המטופל יחוש תחילה הקלה בתסמינים, אבל עם הזמן הוא עלול לסבול מתופעות הלוואי של התרופה.

על פי גישת הרפואה המערבית, הטיפול הצליח, אבל האמת היא שהמטופל לא נרפא.


מצב זה מעלה שלוש שאלות:

  • מהן הסיבות האמיתיות לעלייה בתפוצת המחלות הכרוניות?

  • מדוע הרפואה המערבית מגדירה אותן כבלתי ניתנות לריפוי?

  • האם יש רפואה אחרת שיודעת לטפל בהן בהצלחה רבה יותר?


מהי רפואה פונקציונאלית?

הרפואה הפונקציונאלית מביאה גישה הוליסטית ומבוססת מדעית לטיפול במחלות כרוניות ויודעת לטפל בהן בהצלחה.


ישנם גורמים שונים לשיבושים באיזון הביוכימי במערכות השונות בגופנו ובעקבותיהם להתפתחות המחלות הכרוניות.


רפואה פונקציונאלית מחפשת לדעת באופן אישי אצל כל מטופל ומטופל מהם השיבושים הביוכימיים הללו באמצעות בדיקות מעבדה מתקדמות, שלצערנו אינן ניתנות במסגרת קופות החולים.


מהי רפואה קונבנציונאלית?

הרפואה הקונבנציונאלית מכונה רפואה מבוססת ראיות evidence based medicine - EBM. כלומר, מחלה מובילה למחקר שמחפש תרופה לטיפול בתסמיני המחלה אבל לא לחפש את שורש הבעיה.


מחקרים אלה נערכים כמובן על ידי תעשיית התרופות או במימונה ובזכות כוחה האדיר של התעשייה, מתן של תרופה לכל מחלה הפך להיות הטיפול השגרתי והמקובל.


מה ההבדל ביניהן?

הרפואה הפונקציונאלית לעומתה היא רפואה מבוססת מדע science based medicine -SBM.


היא מבוססת על קשרים ביוכימיים בין מערכות הגוף. על פיה, גופנו אינו מחולק למחלקות, ובעיה אורתופדית אינה שייכת רק לאורתופד, אלא יכולה להיגרם בעקבות בעיה במערכת העיכול, אשר שייכת לפי הרפואה לגסטרולוג.


הפרעה במערכת העיכול אינה שייכת רק לגסטרולוג, אלא יכולה להיגרם מבעיה בבלוטת התריס, השייכת לאנדוקרינולוג.  כל הקשרים הביוכימיים הללו בין המערכות השונות של הגוף הם מבוססי מדע. 


הרפואה הטבעית על כל ענפיה השונים כבר הבינה זאת מזמן, למרות שאין לה את משאבי המחקר העצומים של תעשיית התרופות.


לעומתה, רפואה פונקציונאלית, שהתפתחה בעולם ב - 30 השנים האחרונות בעקבות מחקרים ביוכימיים, מוכיחה זאת בהצלחה הולכת ועולה.


על פי הרפואה הפונקציונאלית, שתופסת תאוצה ברחבי העולם ובעשור האחרון גם בישראל, בריאותנו מורכבת מהנטיות הגנטיות שלנו, הסביבה שאליה אנחנו חשופים, הרגלי החיים שלנו והתזונה שלנו.


כל אלה משפיעים על מערכות הפינוי, הספיגה והחיסוניות שלנו. מחלות כרוניות הן תוצאה של שיבוש באחד התהליכים העיקריים בגופנו. 


בנוסף דוגלת הרפואה הפונקציונאלית בתוכנית טיפול מותאמת אישית המותאמת ספציפית לביוכימיה האישית של המטופל. כך מטפל ברפואה פונקציונלית יטפל באופן שונה לחלוטין בשני חולי סוכרת בעלי אותם מדדים בבדיקות דם בהתאם לסיבה שבגינה התפתחה הסוכרת.


רובנו נוטים לחשוב שהגנים קובעים את הנטייה שלנו לחלות במחלה כרונית כלשהי ולכן אנו סבורים בטעות שאין ביכולתנו לעשות דבר כנגד התפרצות המחלות בגופנו. אבל גנים הם בעצם קודים להתפתחותם של חלבונים מסוימים והשליטה עליהם היא בידינו.


הגורמים שמשפיעים על הגנים הם התזונה שלנו, הסביבה שלנו ואורח החיים שלנו. 


למשל, הפעלה של גנים מחוללי מחלות תיגרם על-ידי חשיפה לרעלים, כמו מתכות כבדות או חומרים אורגניים שונים, רעלים של עובשים ואפילו לקרינה אלקטרומגנטית. לעומת זאת, צריכה של נוגדי חמצון, פעילות גופנית ותרגילי רגיעה עשויים לגרום להפעלה של גנים המעודדים ריפוי של מחלות כרוניות.


מערכת העיכול שלנו אחראית במידה רבה על התפתחותן של מחלות כרוניות. אצל אנשים רבים קיים חוסר איזון במיקרוביום (אוכלוסיית החיידקים ששוכנת במערכת העיכול).


ישנם מקרים לא מעטים של מעי דליף, הגורם לבעיות ספיגה ולחסר בנוטריאנטים (רכיבי תזונה חיוניים), וכתוצאה מכך לשיבושים באיזון הביוכימי בגופנו. 


רפואה פונקציונאלית מציעה בדיקות ייחודיות ומקיפות שיודעות להצביע על מקור הבעיות במערכת העיכול.


רפואה פונקציונלית







bottom of page