הקשר בין חג השבועות למוצרי חלב - כל מה שרציתם לדעת!



והאם מוצרי חלב הם באמת בריאים עבורנו?


חג השבועות מתקשר עבור רובנו כחג הסובב סביב מוצרי חלב, שדות של שיבולים וסלסלות טנא. אז מה באמת הקשר בין חג השבועות לאכילת מוצרי חלב? ואם כבר במוצרי חלב עסקינן - אנחנו חושבים שיש כמה דברים שחשוב שתדעו עליהם, ולקינוח - הכנו עבורכם רשימת מתכונים טעימים ובריאים לחג!


חג השבועות - משמעות חקלאית, משמעות דתית

חג השבועות המכונה גם חג הקציר או יום הביכורים הוא החג השני מבין שלושת הרגלים. בתקופת בית המקדש, החג סימן את פתיחת עונת הביכורים, שנמשכה עד סוכות, ובמהלכה הובאו ראשית פירות הארץ אל בית המקדש. חג השבועות מזוהה עם חקלאות וזמן מתן תורה ועל כן מציינים את קבלת התורה בתפילות ומזמורי החג ומרבים בלימוד תורה.


מדוע אנו אוכלים מוצרי חלב בחג השבועות?

עם קבלת התורה, בני ישראל קיבלו גם את ההלכות של שחיטה ואכילה כשרה, ועל כן, היה עליהם להכשיר את כל הכלים שלהם. מסיבה זו, בני ישראל אכלו מאכלי חלב שכן הכנתם היתה קלה ולא חייבה שימוש בכלים לא כשרים.

בשיר השירים כתוב "חלב ודבש תחת לשונך". החלב מסמל את החסד והרחמים שיש בתורה.


ואכן בחג השבועות נהוג לאכול הרבה גבינות ומוצרי חלב והשאלה הנשאלת כל שנה היא: האם מוצרי חלב בריאים או לא בריאים?



האם חלב בריא לנו או לא?


משחר ילדותנו לימדו אותנו כי חלב הוא בריא ביותר ושעלינו לצרוך אותו בכמויות גדולות. בשנים האחרונות נשמעות טענות נגד צריכה של מוצרי חלב. אז אחת ולתמיד - האם מוצרי חלב בריאים לנו ומה אומרים המחקרים העדכניים ביותר בנושא?


אמנם ניתן למצוא יתרונות תזונתיים במוצרי חלב: הם אכן מכילים טחלבון מלא, סידן וויטמינים מקבוצת A, B, D, אשלגן, אבץ ומגנזיום, אך כיום מוצרי החלב רחוקים מאוד ממוצרי החלב שצרכנו בעבר מבחינת העושר התזונתי.


כמויות זרחן גדולות

במוצרי החלב שאנו צורכים יש כמויות גדולות של זרחן. תכולה גבוהה של זרחן פוגעת בספיגה של סידן, וכך נוצר מצב שאנו אוכלים מוצרי חלב עתירי סידן אך גם עתירי זרחן. לכן, בסופו של דבר אנחנו יוצאים קרחים מכאן ומכאן שהרי הסידן אינו נספג כראוי. מחקרים מראים קשר בין צריכה רבה של מוצרי חלב לאוסטיאופורוזיס (הידלדלות עצם). ניתן לראות שבמדינות כמו ארה"ב וסקנדינביה, בהן צריכת החלב הן מהגבוהות בעולם, שיעור האוסטיאופורוזיס גבוה למדי.



התזונה של הפרות כיום

תזונת הפרות בעבר הייתה מבוססת על עשב ירוק וטרי לאורך כל השנה ולכן קיבלו ממנו הפרות המון וויטמינים כגון B12, מינרלים, חלבונים ואומגה 3. כיום, לצערנו, הפרות ברפת ניזונות ממזון מתערובות של חציר יבש, תירס וסויה ועל כן הן לא מקבלות את הוויטמינים והמינרלים שהיו מקבלות בעבר. בתערובות אלו יש כמויות גדולות של אומגה 6, סוג של שומן שרוב האוכלוסייה סובלת מעודף שלו. עודפים של סוג שומן זה גורמים לדלקתיות גבוהה יותר בגוף. מה הכוונה לדלקתיות גבוהה? נטייה ליותר דלקות בגוף ותגובות אלרגיות מוגברות. לסיכום, אמנם החלב מכיל חלבון אבל הוא אינו מכיל את העושר התזונתי שהכיל בעבר.

הורמוני גדילה ואנטיביוטיקה

בחלב באופן טבעי יש הורמוני גדילה על מנת לגרום לעגלים להכפיל את המשקל שלהם במהירות. גם אצלנו בני האדם ישנם הורמוני גדילה בחלב האם! תינוק שנולד שנולד במשקל ממוצע של 3 ק"ג מכפיל את משקלו לאחר כמה חודשים. הדבר מצויין וחשוב בגיל הינקות. אך בגיל מבוגר יותר, הורמוני הגדילה הללו יכולים להשפיע עלינו לרעה ולעודד צמיחת יתר של תאים ולכן הם מאוד לא בריאים עבורנו המבוגרים.


מעבר להורמוני הגדילה הנמצאים באופן טבע בחלב, לצערנו, במהלך הגידול התעשייתי ניתנים לפרות הורמונים נשיים כדי לגרם להן לייצר פי כמה וכמה יותר חלב מהרגיל. בנוסף לכך, הפרות ברפת מקבלות אנטיביוטיקה רבה מכיוון שהחיים ברפת חושפים אותן להרבה מאוד זיהומים. האנטיביוטיקה פוגעת באופן ישיר בפעילות המעיים של הפרות ומונעת מהן לייצר ויטמין B12 הנוצר במערכת העיכול של הפרה.

שאריות האנטיביוטיקה וההורמונים מגיעות אל החלב שלנו ואל גופנו. אם כבר לצרוך מוצרי חלב - אז מה הכי טוב לצרוך?


אם אנו צורכים מוצרי חלב ואוהבים אותם, עדיף לצרוך מוצרי חלב אורגניים, ללא תיסוף של הורמוני מין וללא אנטיביוטיקה.

כמו כן, לרגישים למוצרי חלב, רצוי לצרוך חלב מעיזים, שכן חלב העיזים מתעכל בצורה הרבה יותר טובה במערכת העיכול שלנו ומתאים יותר עבורנו בני האדם מאשר חלב הפרה.



בוא נלמד קצת הסידן


ומה בנוגע לסידן? חשוב מאוד לצרוך אותו! הסידן הוא המינרל השכיח ביותר בגוף האדם, אשר זקוק לו לתפקודים רבים ביניהם בניית העצמות ושיניים ושמירה עליהן.


הסידן והמגנזיום ביחד קובעים האם מערכות שונות בגוף יהיו מכווצות או רפיויות.

דבר זה משפיע גם על מערכת כלי הדם ויקבע האם מערכת זו תהיינה מכווצת או רפויה במידה הנכונה ובכך ישפיע על לחץ דם תקין.


חסרים בסידן ובמגנזיום, שעובדים יחד, יגרמו לתופעות של התכווצויות יתר במערכת העצבים והשרירים כגון טיקים, שרירים שנתפסים בתדירות גבוהה ועוד. חסרים בסידן יצרו הרבה פעמים מתח בגוף וחוסר מנוחה ולכן לאדם יהיה קשה להירגע ולהירדם. פעמים רבות נראה תופעות של תזיזתיות יתר, חוסר מנוחה וקשיי שינה בקרב אנשים שיש להם חסרים בסידן.



הנה כמה תחליפים טובים לצריכת סידן ברוקולי

ברוקולי מהווה מקור מצוין וזמין במיוחד לסידן. לעומת ירקות ירוקים אחרים המכילים סידן, הברוקולי אינו מכיל אוקסלאט, המפחית באופן משמעותי את ספיגת הסידן. לכן, שיעור ספיגת הסידן מן הברוקולי הוא גבוה במיוחד וצריכתו מומלצת מאוד.


כרוב ניצנים

גם כרוב ניצנים שכמו הברוקולי, גם הוא ממשפחת המצליבים, מהווה מקור מעולה וזמין לסידן, מגנזיום, אשלגן ועוד. ספיגת הסידן שלו טובה למדי ומצוינת להגנה מפני דלדול ומפני התרחשות של אוסטאופורוזיס.


שקדים ואגוזים מומלץ לצרוך אגוזים ושקדים שיש בהם שפע של סידן. מנה אחת של כ- 20 שקדים מכילה כ- 75 מ"ג סידן. רצוי להשרות אותם שעתיים לפני האכילה כדי לעזור למערכת העיכול לעכל אותם בצורה טובה יותר וגם כדי לקבל את הערכים התזונתיים שלהם בצורה האופטימלית.



אז רגע לפני שנאחל לכם חג שמח אתם מוזמנים ליהנות ממתכונים בריאים, טעימים וקלים להכנה לכבוד חג השבועות!






מאחלים לכם ולבני משפחותיכם חג שבועות שמח ובריא!

צוות בית הספר להומאופתיה ותזונה - בית הספר הגדול והוותיק בישראל.